Kérdésed van? Fordulj hozzánk bizalommal!

Információk     ÜzletekSzolgáltatások  Elérhetőség 

Kormányzás

A megfelelő mechanikus kormányrendszer kiválasztása

Cikkszám szerinti kompatibilitások kormányagyak és kormánybovdenek között:

A 1740- cikkszámú bovden sorozathoz a 1737 cikkszámú kormányagy javasolt.
A 1730- cikkszámú bovden sorozathoz a 1723 cikkszámú kormányagy javasolt.

 

Javaslatok és figyelmeztetések a mechanikus kormányrendszerek kiválasztásához

Hajója biztonsága és működőképessége szempontjából fontos tényező a megfelelő kormányrendszer kiválasztása. A motor teljesítménye, a test típusa és a hajó sebessége összeségében mind befolyásolja a kormányrendszer helyes kiválasztását.
A kormány rendszerre eső terhelés a hajó sebességével és a motor teljesítményével arányosan nő; a nagyteljesítményű külmotorok propellere keltette forgatónyomaték megnehezíti a kormányzást.
A nagy hajók vízkiszorító testfelépítése és a belmotorok nagy nyomást tudnak kifejteni a kormánylapátra: ilyen esetekre a mechanikus kormányrendszer nem lesz alkalmas, és helyette az Ultraflex hidraulikus kormány rendszerét javasoljuk.
Vásárlás előtt mindig kérje ki kollégánk, szaktanácsadó véleményét.


A bolygókerekes hajtómű konstrukció előnyei
Az Ultraflex mechanikus T71FC, T73NRFC kormányagyak, akárcsak a kettős kábel verziók és a billenő kormány verziók mind bolygókerekes hajtómű konstrukcióval készültek. A három mellék fogaskerekek saját tengelyük körül forognak miközben a központi kormányrúd tengelyét is forgatják. Ezzel lehetővé válik a rendszer terhelésének elosztása és kiegyensúlyozása, köszönhetően a központi tengelyt érő három pontos forgatásának. Ennek a speciális kialakításnak az előnye, hogy növekszik a rendszer élettartama, növekszik a hatékonyság és kevesebb motor visszahatás jut az egyes bolygókerékre.

  

Hatásfok összehasonlító teszt


Teszt konfiguráció:
3 csomó 90°; 1000N terheléssel
Megjegyzés:a minta adatok kinyeréséhez a motort 500 körbefordulással vizsgáltuk


A Nem-visszaható kormányrendszer biztonságnövelésének fontossága
A hajó kormányrendszere az a mechanizmus, ami meghatározza a hajó haladási irányát amikor a kormánykereket elforgatjuk.
Ha, bármilyen okból kifolyólag, a vezető nem tartja a kormánykereket, veszélyes helyzet állhat elő a hajó hirtelen irányváltása miatt, a külső erőknek (hullámok, örvények, stb) vagy a belső erőknek, úgy mint a propeller forgási iránya okozta kormánylapát forgatónyomatékának köszönhetően.
A motor forgatónyomatéka általában nyomást gyakorol a kormányrendszerre amit folyamatosan ki kell egyenlítenie a vezetőnek, még ha a hajó egyenesen is halad. A vezető további erőfeszítése az egyenesben tartás érdekében kifáradáshoz vezethet.
Az Ultraflex Nem-visszaható T73NRFC, T74NRFC, T83NRFC, T88NR kormányzással a kormányrendszerre ható nyomás többé már nem probléma.
A speciális szabadalmaztatott eszköz lehetővé teszi a kormánymű tengely lezárását addíg, amíg a vezető el nem forgatja, fenntartva ezzel a hajó haladási irányát és semlegesítve a kormány bovden visszaható nyomását.
Ez a mechanizmus bekapcsol amikor a vezető nem nyúl a kormánykerékhez és automatikusan kikapcsol amint a vezető megkezdi elforgatni, hogy irányt változtasson a hajó.
Az Ultraflex Nem-visszaható mechanizmus biztonságosabbá és könnyebbé teszi a hajó vezetését.


Használata és gondozása
A kormánybovdent úgy kell beszerelni, hogy elkerüljük a túlzott és/vagy feszes hajlításokat. Ezzel érhetjük el, hogy a vezető minden sebességen könnyen tudja majd a hajót kezelni, segítve ezzel csökkenteni az elégtelen és felesleges holtjátékot a rendszerben.
A nedvesség okozta átrozsdásodás ronthatja a manőverezés hatékonyságát, és legrosszabb esetben a rendszer meghibásodását okozhatja. A motor gyártója által adott instrukciókat követve, a kormánybovden vég csatlakozókat és a motor kábel támasztékot tisztítani és kenni kell rendszeresen; ezzel az egyszerű művelettel ekerülhető a rendszerben a kopás és a korrózió.
A bovdent rendszeresen meg kell vizsgálni. Amennyiben keményedés, vágás fedezhető fel a felületen, vagy bármi más komponensen sérülés található, a bovdent azonnal ki kell cserélni.
Téliesítés előtt, a hajó tárolásakor azt javasoljuk, hogy távolítsa el a bovdenvég csatlakozásokat a motor felöli oldalon és megfelelően tisztítsa meg.


Megfelelő kormányrendszer és bovden hosszúság kiválasztása
 KIALAKÍTÁS  MOTOR TELJESÍTMÉNY  KORMÁNYRENDSZER
 KÜLMOTOR 
 
 40 kW (55cv) -ig  TM48 - T67 
   HAJÓ HOSSZ  
 KÜLMOTOR 
 
 30’ (9m) -ig  T85 - T71FC - T81FC
 T73NRFC - T83NRFC 
 T86 - T88NR 
 T96 - T98NR
 Iker bovden forgatású 
 kormányrendszer
 BELMOTOR 
 
 35’ (10.5m) -ig  T71FC - T81FC
 T73NRFC - T83NRFC 
 T86 - T88NR 
 T96 - T98NR
 Iker bovden forgatású 
 kormányrendszer
 STERNDRIVE
 SZERVÓS

 
   T85 - T71FC - T81FC 
 T86 - T96
 KIkerbovden forgatású 
 kormányrendszer

Iker bovden forgatású rendszerek 80 km/h-át meghaladó sebességű hajókhoz javasolt. Kövesse a gyártó utasításait.

Megjegyzés:a szervó nélküli sterndrive motorok nagyon nagy kormányzási nyomást fejtenek ki. Az Ultraflex hidraulikus kormányrendszerünk ajánlott az ilyen tipusú hajókhoz. További információért keressen bennünket.

A sebesség, kialakítás, lóerő, a motor típusa, mérete mind meghatározó tényezője a hajó teljesítményének és kezelési karakterisztikájának. A fenti választási ismertető csak általános tájékoztatásként használható.
A kormányrendszer kiválasztásának az egyik legfontosabb tényezője a bovden hosszúsága. A hajókban kialakított különféle vezetések következtében ezek a megközelítő hosszúságok eltérhetnek egymástól. A végleges kiválasztás mindig egy minősített technikus segítségével történjen meg.
Az Ultraflex mechanikus kormányrendszerek nem használhatók olyan hajókon, ahol a motor teljesítménye meghaladja az engedélyezett maximum lóerő értékét.

Hogyan mérjünk új kormánybovden beszerelésekor

Adja össze A + B + C hosszúságot és vonjon le annyiszor 10 cm-t, ahány 90° hajlítás van.
Motorbillentő csővön keresztüli szereléskor adjon 30,5 cm-et a fenti kalkulációhoz.

Motorbillentő csöves szerelés - Kép 1
Példa (méretek cm-ben):
A (50) + B (250) + C (80) = 380 - 20 két 90° hajlítás = 360 + 30,5
390,5 cm : 30,5 = 12,8 láb; kerekítés után 13 láb
Borda támogatás vagy vízfogó szerelés - Kép 2-3
Példa (méretek cm-ben):
A (50) + B (250) + C (80) = 380 - 20 két 90° hajlítás= 360
360 cm: 30,5 = 11,8 láb; kerekítés után 12 láb

Hogyan mérjünk kormánybovden lecserélésekor:
Hosszúság: “D” távolság + 56 cm
Ahhoz, hogy megkapjuk a méretet lábban, el kell osztani a hosszúságot 30,5-el és felkerekíteni egészre.
Például: D= 305 cm + 56 cm= 361 : 30,5 = 11’8”. felkerekítve 12 láb
 ULTRAFLEX helyettesíthető bovdenek
 Kormánymű  Illesztő szükséges
 Ultraflex P14 - P15  Nem
 T67 Ultraflex
 C230/C231 Morse®
 Compac - T® Teleflex®
 805 TX®
 Nem*


 
 T85 - T71FC - T72FC -
 T73NRFC - T74NRFC -
 T81FC - T83NR FC - Ultraflex -
 Safe - TQC® - NFB Safe
 TII®/NFB 4.2® - Teleflex® - D290 Morse®
 Nem
 T71 - T72 - T73NR -
 T74NR - T81 - T83NR
 Ultraflex (lezáratlan)
K66 - 38432Q 



 


 



 

 

 T71 - T72 - T73NR -
 T74NR - T81- T83NR
 Ultraflex
 (lezáratlan)
 Nem
 T85 - T71FC - T72FC -
 - T74NRFC -
 T81FC - T83NRFC
 Ultraflex
 K46 - 35679L
 Safe - T® - Big-T® -
 Teleflex®
 Nem
 806 TX® K54 - 37811D
TM86

Megjegyzés: NEM használható kettős kormánybovdennel
 G86 - G88NR - G96 -
 G98NR
 Ultraflex
 Nem
*) Megjegyzés: C230/C231 Morse® és Compac - T® Teleflex® kormányműhöz K55 - 37816 I illesztő
szükséges ha M58 Ultraflex January 1995 után készült kormánybovdent használ.
 

BOVDEN KIEGÉSZÍTŐK
S39 - 31916 F
Rögzító egység alumíniumból és rozsdamentes acélból
S40 - 31917 G
Fartükör rögzítő, rozsdaálló
S55 - 34744 A
90° kormány támogatás, rozsdaálló
S61 - 36191 S
Rögzítő egység, rozsdaálló festékkel kent acél
S62 - 38830 H
Ugyanaz a kialakítás mint az S61, kisebb méretben

S39T - 53930 J - Csak persely a S39-hez
S40T - 53935 O - Csak persely a S40-hez

Rozsdamentes perselyek a következő bovdenekhez kaphatóak:
S39SS - 41551 X                     S61SS - 41554 D
S39TSS - 72971 W                   S40SS - 41552 Z
S62SS - 41555 F                     S40TSS - 72972 Y
S55SS - 41553 B








 


 

 


BEKÖTŐ SZETTEK
A50 - 31473 Q 
Bekötő szett Yamaha motorokhoz
A73SS - 41255 T
Rozsdamentes acél kormányrúd kar néhány Mercury motorhoz
A74SS - 41256 V 
Rozsdamentes acél kormányrúd kar néhány Johnson®, Evinrude®, OMC® motorhoz
A75 - 34459 X Clevis

Figyelem:Az A73 és A74 kormányrúd karok csak mechanikus kormányrendszerekhez használhatók.


 
  
  
KIEGÉSZÍTŐ VÁLASZTÁSI SEGÉDLET
 BESZERELÉS  TÁMOGATOTT BOVDEN
 + Bovden bekötő szett
 BESZERELÉS   TÁMOGATOTT BOVDEN
 + Bovden bekötő szett
 A Rögzítő egységgel  S39 vagy S61 vagy S62 + A75  C Kormányrúd karral  A73 vagy A74
 B Fartükörrel  S40 + A75  D 90° kormánylapát támogatással  S55 vagy A75